• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
نشریه مهندسی صنایع
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 51 (1396)
دوره دوره 50 (1395)
دوره دوره 49 (1394)
شماره شماره 2
پاییز 1394، صفحه 139-313
شماره شماره 1
بهار 1394، صفحه 1-137
دوره دوره 48 (1393)
دوره دوره 47 (1392)
دوره دوره 46 (1391)
دوره دوره 45 (1390)
دوره دوره 44 (1389)
دوره دوره 43 (1388)
کیانی, مرتضی, صیدگر, هانی, مهدوی, ایرج, توکلی مقدم, رضا. (1394). یک الگوریتم ژنتیک کارا برای مسأله مسیریابی وسایل نقلیه با در نظر گرفتن مهارت تیم های کاری. نشریه مهندسی صنایع, 49(2), 257-271. doi: 10.22059/jieng.2015.57063
مرتضی کیانی; هانی صیدگر; ایرج مهدوی; رضا توکلی مقدم. "یک الگوریتم ژنتیک کارا برای مسأله مسیریابی وسایل نقلیه با در نظر گرفتن مهارت تیم های کاری". نشریه مهندسی صنایع, 49, 2, 1394, 257-271. doi: 10.22059/jieng.2015.57063
کیانی, مرتضی, صیدگر, هانی, مهدوی, ایرج, توکلی مقدم, رضا. (1394). 'یک الگوریتم ژنتیک کارا برای مسأله مسیریابی وسایل نقلیه با در نظر گرفتن مهارت تیم های کاری', نشریه مهندسی صنایع, 49(2), pp. 257-271. doi: 10.22059/jieng.2015.57063
کیانی, مرتضی, صیدگر, هانی, مهدوی, ایرج, توکلی مقدم, رضا. یک الگوریتم ژنتیک کارا برای مسأله مسیریابی وسایل نقلیه با در نظر گرفتن مهارت تیم های کاری. نشریه مهندسی صنایع, 1394; 49(2): 257-271. doi: 10.22059/jieng.2015.57063

یک الگوریتم ژنتیک کارا برای مسأله مسیریابی وسایل نقلیه با در نظر گرفتن مهارت تیم های کاری

مقاله 10، دوره 49، شماره 2، پاییز 1394، صفحه 257-271  XML اصل مقاله (1119 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jieng.2015.57063
نویسندگان
مرتضی کیانی1؛ هانی صیدگر1؛ ایرج مهدوی 2؛ رضا توکلی مقدمorcid 3
1کارشناس ارشد مهندسی صنایع دانشگاه علوم و فنون مازندران
2استاد دانشکدة مهندسی صنایع دانشگاه علوم و فنون مازندران
3استاد دانشکدة مهندسی صنایع و مرکز پژوهشی بهینهسازی، پردیس دانشکدههای فنی دانشگاه تهران
چکیده
در این پژوهش، مدل ریاضی جدیدی برای مسئلة ترکیبی نیروی انسانی- مسیریابی وسایل نقلیه، با درنظرگرفتن تیم‌هایی با سطوح مختلف مهارت به‌عنوان عوامل خدمت­دهنده، ارائه شده است. وجود تیم‌هایی با مهارت‌های متفاوت، موجب انجام کارهای مختلف مشتریان در زمان و هزینه‌های متفاوت و افزایش انعطاف‌پذیری برنامه‌ریزی می‌شود. جابه­جایی این تیم‌ها با استفاده از گروهی از وسایل نقلیه با سرعت و هزینه‌های متفاوت انجام می‌شود و برای ارائة خدمت به هریک از مشتریان، موعد خاصی درنظر گرفته شده است. تابع هدف مسئله، کمینه‌سازی هزینه‌های کل خدمت‌دهی از طریق تیم‌ها، جابه­جایی وسایل نقلیه و جریمة دیرکرد است. برای حل مسئله، از الگوریتم ژنتیک و بهینه‌سازی ذرات انبوه استفاده شده و پارامترهای آن به­روش تاگوچی تنظیم شده است. نتایج بیانگر کارایی مطلوب الگوریتم ژنتیک پیشنهادی در کیفیت جواب‌ها و زمان محاسباتی است.
کلیدواژه‌ها
الگوریتم بهینه‌سازی تجمع ذرات؛ الگوریتم ژنتیک؛ مسیریابی وسایل نقلیه؛ مهارت تیم‌ها؛ نیروی انسانی
موضوعات
طراحی سیستم های صنعتی و االگوریتم های فراابتکاری
مراجع
1- Dantzig, G. B. and Ramser, J. H. (1959). “ The truck dispatching problem.” Management Science, Vol. 6, No.1 , 80-91.

2- Bohoris, G.A. and Thomas, J. A. (1998). “A heuristic for vehicle routing and manpower Planning. ” Industrial Applications of Combinatorial Optimization, Vol.16, No.1, 256–271.

3- Lim, A., Rodrigues, B. and Song, L. (2004). “ Manpower allocation with time windows.” Journal of the Operational Research Society, Vol. 55, No. 11, 1178–1186.

4- Li, Y., Lim, A. and Rodrigues, B. (2005). “Manpower Allocation with Time Windows and Job-Teaming Constraints. ” Naval Research Logistics, Vol.52, No.4, 598–610.

5- Dohn, A., Kolind, E. and Clausen, J. (2009). “The manpower allocation problem with time windows and job-teaming constraints: A branch-and-price approach.” Computers & Operations Research, Vol.36, No.4,1145-1157.

6- Bredstrom, D. and Ronnqvist, M. (2008). “Combined vehicle routing and scheduling with temporal precedence and synchronization constraints.” European Journal of Operational Research, Vol.191, No.1, 212-221.

7- Kim, B.I., Koo, J. and Park, J. (2010). “The combined manpower-vehicle routing problem for multi-staged services. ” Expert Systems with Applications, Vol. 37, No.12, 8424–8431.

8- Laurent, B. and Hao, J. (2007). “Simultaneous vehicle and driver scheduling: A case study in a limousine rental company. ” Computers & Industrial Engineering, Vol.53, No.3, 542-558.

9- Zapfel, G. and Bogl, M. (2008). “Multi-period vehicle routing and crew scheduling with outsourcing options. ” International Journal of Production Economics, Vol. 113, No.2, 980-996.

10- Hollis,B., Forbes, M. and Douglas, B. (2006). “Vehicle routing and crew scheduling for metropolitan mail distribution at Australia post. ”European Journal of Operational Research, Vol.173, No.1, 133-150.

11- Drexl, M., Rieck, J., Sigl, T. and Berning, B. (2013). “Simultaneous vehicle and crew routing and scheduling for partial and full load long-distance road transport.” BuR - Business Research, Vol.6, No.2, 242-264.

12- Rasmussen, M.S., Justesen, T., Dohn, A. and Larsen, J. (2012). “The home care crew scheduling problem: Preference-based visit clustering and temporal dependencies.”European Journal of Operational Research, Vol.. 219, No.3, 273–289.

13- Thomsen, K. (2006).Optimization on home care, Informatics and Mathematical Modelling.

14- Bertels, S. Fahle, T. (2006). “A hybrid setup for a hybrid scenario: Combining Heuristics for the home health care problem.” Computers & Operations Research, Vol.33, No.10, 2866–2890.

15-Dohn, A., Rasmussen, M.S. and Larsen, J. (2011). “The vehicle routing problem with time windows and temporal dependencies.” Networks. Vol.58,  No. 4, 273–289.

16- Holland, J.H.(1975). Adaptation in natural and artificial systems: an introductory analysis with applications to biology, control, and artificial intelligence, MIT Press, Cambridge. (2ndedition in 1992).

17- Gen, M. and Cheng, R. (1997). “Genetic Algorithms & engineering design.” A Wiley Inter Science Publication.

18- Taguchi, G. (1986).“Introduction to quality engineering.” White Plains: Asian Productivity Organization.

19- Solomon, M.M. (1987). “Algorithms for the vehicle routing and scheduling problem with time window constraints.”  Operation Research, Vol. 35, No.2, 254-265.

آمار
تعداد مشاهده مقاله: 1,988
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,275
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.