• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
نشریه مهندسی صنایع
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 51 (1396)
دوره دوره 50 (1395)
شماره شماره 3
پاییز 1395، صفحه 355-505
شماره شماره 2
پاییز 1395، صفحه 165-354
شماره شماره 1
بهار 1395، صفحه 1-164
دوره دوره 49 (1394)
دوره دوره 48 (1393)
دوره دوره 47 (1392)
دوره دوره 46 (1391)
دوره دوره 45 (1390)
دوره دوره 44 (1389)
دوره دوره 43 (1388)
رشیدی کمیجان, علیرضا, قاسمی, پیمان. (1395). ارائۀ مدلی برای مسئلۀ مسیریابی اتوبوس مدرسه با درنظرگرفتن تفکیک جنسیتی. نشریه مهندسی صنایع, 50(2), 247-259. doi: 10.22059/jieng.2016.60728
علیرضا رشیدی کمیجان; پیمان قاسمی. "ارائۀ مدلی برای مسئلۀ مسیریابی اتوبوس مدرسه با درنظرگرفتن تفکیک جنسیتی". نشریه مهندسی صنایع, 50, 2, 1395, 247-259. doi: 10.22059/jieng.2016.60728
رشیدی کمیجان, علیرضا, قاسمی, پیمان. (1395). 'ارائۀ مدلی برای مسئلۀ مسیریابی اتوبوس مدرسه با درنظرگرفتن تفکیک جنسیتی', نشریه مهندسی صنایع, 50(2), pp. 247-259. doi: 10.22059/jieng.2016.60728
رشیدی کمیجان, علیرضا, قاسمی, پیمان. ارائۀ مدلی برای مسئلۀ مسیریابی اتوبوس مدرسه با درنظرگرفتن تفکیک جنسیتی. نشریه مهندسی صنایع, 1395; 50(2): 247-259. doi: 10.22059/jieng.2016.60728

ارائۀ مدلی برای مسئلۀ مسیریابی اتوبوس مدرسه با درنظرگرفتن تفکیک جنسیتی

مقاله 8، دوره 50، شماره 2، پاییز 1395، صفحه 247-259  XML اصل مقاله (673 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jieng.2016.60728
نویسندگان
علیرضا رشیدی کمیجان 1؛ پیمان قاسمی2
1دانشیار مهندسی صنایع، دانشکدة مهندسی صنایع، دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه
2دانشجوی دکتری مهندسی صنایع، دانشکدة مهندسی صنایع، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
چکیده
در کشور ما مسیر حرکت سرویس‌های مدارس به‌صورت تجربی و بدون درنظرگرفتن مسیر و مکان بهینة علمی تعیین می‌شود. همواره طی ‌شدن مسیرهای اضافی توسط این سرویس‌ها موجب افزایش جابه‌جایی و افزایش مصرف سوخت و صرف هزینه‌های اقتصادی هنگفت می‌شود. از این‌رو، پژوهش حاضر حرکت سرویس‌های مدارس را در تهران با درنظرگرفتن دانش‌آموزان خاص بررسی می‌کند. درنهایت، مدلی ارائه می‌شود که حرکات را تا حد ممکن به حداقل می‌رساند و از عبورهای تکراری از ایستگاه‌ها جلوگیری می‌کند. مدل ارائه‌شده نیز از طریق نرم‌افزار گمز حل می‌شود. با توجه به NP-Hard بودن مدل، برای حل مسئله در ابعاد بزرگ از الگوریتم ژنتیک استفاده شده است.نوآوری عمدة تحقیق درنظرگرفتن تفکیک جنسیتی در اتوبوس‌ها و مدارس است. برای حل این مسئله یک مدل برنامه‌ریزی اعداد صحیح خطی توسعه داده شده است. نتایج پژوهش بیانگر کاهش زمان حمل‌ونقل دانش‌آموزان مدارس است.
کلیدواژه‌ها
برنامه‌ریزی عدد صحیح خطی؛ تفکیک جنسیتی؛ دانش‌آموزان خاص؛ مسئلة مسیریابی اتوبوس مدرسه
موضوعات
تحقیق در عملیات و مدیریت پروژه
مراجع
  1. Houda, D., Bassem, J., Saïd, H. and Habib, C. (2012). “Genetic algorithm with iterated local search for solving a location-routing problem”, Journal of Expert Systems with Applications, Vol. 39, No. 3, PP. 2865– 2871.
  2.  Norouzi, N., Tavakkoli-Moghaddam, R., Ghazanfari, M., Alinaghian, M. and Salamatbakhsh, A. (2012). “A new multiobjective competitive open vehicle routing problem solved by particle swarm optimization”, Networks and Spatial Economics, Vol. 14, No.4, PP. 603– 633.
  3.  Fügenschuh, A. (2009). “Solving a school bus scheduling problem with integer programming”, European Journal of Operational Research, Vol. 193, No. 3, PP. 867- 884.
  4. Newton, R. M. and Thomas, W. H. (1969). “Design of school bus routes by computer”, Socio-Economic Planning Sciences, Vol. 3, No. 1, PP. 75- 85.
  5. Banos, R., Ortega, J., Gil, C., Marquez, A. L. and Toro, F. D. (2013). “A hybrid meta-heuristic for multi-objective vehicle routing problems with time windows”, Comput. Ind. Eng, Vol. 65, No.2, PP. 286- 296.
  6. Nahum, O. E., Hadas, Y. and Spiegel, U. (2014). “Multi-objective vehicle routing problems with time windows: A vector evaluated artificial bee colony approach”, Int. J. Comput. Inf. Technol, Vol. 3, No. 1, PP. 41- 47.
  7. Park, J., Tae, H., Kim. and B. I. (2012). “A post-improvement procedure for the mixed load school bus routing problem”, European Journal of Operational Research, Vol. 217, No.1, PP. 204- 213.
  8. Park, J., and Kim, B. I. (2010). “The school bus routing problem: A review”, European Journal of Operational Research, Vol. 202, No.2, PP. 311- 319.
  9. Naseri, A. and Mansouri, E. (2012). “Two-stage algorithm for the taxi in dynamic mode”, Journal of Transportation, Vol. 9, No. 2, PP. 137- 152.
  10. Santos, D, Xavier, E. (2015). “Taxi and ride sharing: A dynamic dial-a-ride problem with money as an incentive”, Expert Systems with Applications, Vol. 42, No. 19, PP. 6728– 6737.
  11.  Liu, M., Luo, Z. and Lim, A. (2015). “A branch-and-cut algorithm for a realistic dial-a-ride problem”, Transportation Research Part B: Methodological, Vol. 81, No. 1, PP. 267– 288.
  12. Molenbruch, Y., Braekers, K., Caris, A. and Berghe, G. (2017). “Multi-directional local search for a bi-objective dial-a-ride problem in patient transportation”, Computers & Operations Research,Vol. 77, No. 1, PP. 58– 71.
  13. Chen, X., Kong, Y., Dang, L., Yane, H. and Xinyue, Y. (2015). “Exact and metaheuristic approaches for a bi-objective school bus scheduling problem”, Vol. 11, No. 4, PP. 1-2.
  14. Kang, M., Kim, S., Felan, T., Choi, H. and Cho, M. (2015). “Development of a genetic algorithm for the school bus routing problem”, International Journal of Software Engineering and Its Applications, Vol. 9, No. 5, PP. 107- 126
  15. William, A., Ellegood, F. and Campbell, J. (2015). “Continuous approximation models for mixed load school bus routing”, Transportation Research Part B, Vol. 77, No. 3, PP. 182– 198.
  16. Lima, F., Pereira, D., Samuel, C. and Nilson, N. (2016). “A mixed load capacitated rural school bus routing problem with heterogeneous fleet: Algorithms for the Brazilian context”, Expert Systems with Applications,Vol. 56, No. 2, PP. 320– 334.
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 925
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 725
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.