• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
نشریه مهندسی صنایع
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 52 (1397)
دوره دوره 51 (1396)
شماره شماره 4
زمستان 1396، صفحه 375-473
شماره شماره 3
پاییز 1396، صفحه 265-374
شماره شماره 2
تابستان 1396، صفحه 133-264
شماره شماره 1
بهار 1396، صفحه 1-131
دوره دوره 50 (1395)
دوره دوره 49 (1394)
دوره دوره 48 (1393)
دوره دوره 47 (1392)
دوره دوره 46 (1391)
دوره دوره 45 (1390)
دوره دوره 44 (1389)
دوره دوره 43 (1388)
صبوحی, فاطمه, بزرگی امیری, علی, حیدری, مهدی. (1396). مدل‌سازی هم‌زمان مسئلۀ مکان‌یابی، مسیریابی و زمان‌بندی برای تخلیۀ افراد با درنظرگرفتن پنجرۀ زمانی و انبار چندگانه. نشریه مهندسی صنایع, 51(2), 195-206. doi: 10.22059/jieng.2017.62212
فاطمه صبوحی; علی بزرگی امیری; مهدی حیدری. "مدل‌سازی هم‌زمان مسئلۀ مکان‌یابی، مسیریابی و زمان‌بندی برای تخلیۀ افراد با درنظرگرفتن پنجرۀ زمانی و انبار چندگانه". نشریه مهندسی صنایع, 51, 2, 1396, 195-206. doi: 10.22059/jieng.2017.62212
صبوحی, فاطمه, بزرگی امیری, علی, حیدری, مهدی. (1396). 'مدل‌سازی هم‌زمان مسئلۀ مکان‌یابی، مسیریابی و زمان‌بندی برای تخلیۀ افراد با درنظرگرفتن پنجرۀ زمانی و انبار چندگانه', نشریه مهندسی صنایع, 51(2), pp. 195-206. doi: 10.22059/jieng.2017.62212
صبوحی, فاطمه, بزرگی امیری, علی, حیدری, مهدی. مدل‌سازی هم‌زمان مسئلۀ مکان‌یابی، مسیریابی و زمان‌بندی برای تخلیۀ افراد با درنظرگرفتن پنجرۀ زمانی و انبار چندگانه. نشریه مهندسی صنایع, 1396; 51(2): 195-206. doi: 10.22059/jieng.2017.62212

مدل‌سازی هم‌زمان مسئلۀ مکان‌یابی، مسیریابی و زمان‌بندی برای تخلیۀ افراد با درنظرگرفتن پنجرۀ زمانی و انبار چندگانه

مقاله 6، دوره 51، شماره 2، تابستان 1396، صفحه 195-206  XML اصل مقاله (963.73 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jieng.2017.62212
نویسندگان
فاطمه صبوحی1؛ علی بزرگی امیری email 2؛ مهدی حیدری3
1کارشناسی ارشد دانشکدة مهندسی صنایع، دانشگاه علم و صنعت ایران
2استادیار دانشکدة مهندسی صنایع، پردیس دانشکده‌های فنی، دانشگاه تهران
3دانشیار دانشکدة مهندسی صنایع، دانشگاه علم و صنعت ایران
چکیده
پس از وقوع بلایای طبیعی و حوادث غیرمترقبه، یکی از مهم‌ترین عملیات امدادی، تخلیۀ افراد سالم از مناطق حادثه‌دیده به مکان‌های امن است. در این پژوهش، شبکه­ای دوسطحی متشکل از انبارهای وسایل، مناطق حادثه‌دیده و پناهگاه‌ها درنظر گرفته شده و با ارائۀ یک مدل جدید، به مکان‌یابی پناهگاه‌ها و مسیریابی و زمان‌بندی حرکت وسایل امدادی پرداخته شده است. در فرایند تخلیۀ افراد سالم، امکان برآورد تقاضا در هر منطقۀ حادثه‌دیده با چندین وسیله، انبارهای چندگانه و محدودیت پنجره‌های زمانی درنظر گرفته می­شود. برای حل مدل پیشنهادی و نشان­دادن کارایی آن، یک مثال عددی با روش دقیق حل شد و تحلیل حساسیت‌های مختلف بر پارامترهای تأثیرگذار مسئله انجام گرفت. نتایج نشان می‌دهد تعداد مکان‌ها برای اسکان بازماندگان و ظرفیت وسایل امدادی، بر کل زمان رسیدن وسایل به مناطق آسیب‌دیده و پناهگاه‌ها تأثیرگذار است.
کلیدواژه‌ها
زمان‌بندی؛ مدیریت فاجعه؛ مسیریابی؛ مکان‌یابی پناهگاه‌ها
موضوعات
طراحی سیستم های صنعتی و االگوریتم های فراابتکاری
مراجع
1-       Ngueveu, S.U., Prins, C. and Calvo, R. W. (2010). “An effective memetic algorithm for the cumulative capacitated vehicle routing problem”, Computers & Operations Research., Vol. 37, No. 11, PP. 1877–1885.

2-       Ribeiro, G. M. and Laporte, G. (2012). “An adaptive large neighborhood search heuristic for the cumulative capacitated vehicle routing problem.” Computers and Operations Research., Vol. 39, No. 3, PP. 728–735.

3-       Ke, L. and Feng, Z. (2013). “A two-phase metaheuristic for the cumulative capacitated vehicle routing problem”, Computers and Operations Research., Vol. 40, No. 2, PP. 633–638.

4-       Ozsoydan, F. B. and Sipahioglu, A. (2013). “Heuristic solution approaches for the cumulative capacitated vehicle routing problem”, Optimization., Vol. 62, No. 10, PP. 1321–1340.

5-       Özdamar, L., Aksu, D.T. and Ergüneş, B. (2014). “Coordinating debris cleanup operations in post disaster road networks”, Socio-Economic Planning Sciences., Vol. 48, No. 4, PP. 249–262.

6-       Wohlgemuth, S., Oloruntoba, R. and Clausen, U. (2012). “Dynamic vehicle routing with anticipation in disaster relief”, Socio-Economic Planning Sciences., Vol. 46, No. 4, PP. 261–271.

7-       Lee, K., Lei, L., Pinedo, M. and Wang, S. (2013a). “Operations scheduling with multiple resources and transportation considerations”, International Journal of Production Research., Vol. 51, No. 23-24, PP. 7071-7090.

8-       Lee, K., Lei, L. and Dong, H. (2013b). “A Solvable Case of Emergency Supply Chain Scheduling Problem with Multi-stage Lead Times”, Journal of Supply Chain and Operations Management., Vol. 11, No. 2, PP. 30–45.

9-       Gan, X., Wang, Y., Kuang, J., Yu, Y. and Niu, B. (2014). “Emergency Vehicle Scheduling Problem with Time Utility in Disasters”, Mathematical Problems in Engineering, Vol. 2015, PP. 1-7.

10-   Pramudita, A., Taniguchi, E. and Qureshi, A.G. (2014). “Location and Routing Problems of Debris Collection Operation after Disasters with Realistic Case Study”, Procedia-Social and Behavioral Sciences., Vol. 125, PP. 445–458.

11-   Wex, F., Schryen, G., Feuerriegel, S. and Neumann, D. (2014). “Emergency response in natural disaster management: Allocation and scheduling of rescue units.” European Journal of Operational Research., Vol. 235, No. 3, PP. 697–708.

12-   Bish, D. R. (2011). “Planning for a bus-based evacuation”, OR Spectrum., Vol. 33, No. 3, PP. 629–654.

13-   Abdelgawad, H. and Abdulhai, B. (2011). “Large-scale evacuation using subway and bus transit: approach and application in city of Toronto”, Journal of Transportation Engineering, Vol. 138, No. 10, PP. 1215–1232.

14-   Hamedi, M., Haghani, A. and Yang, S. (2012). “Reliable transportation of humanitarian supplies in disaster response: model and heuristic”, Procedia-Social and Behavioral Sciences., Vol. 54, PP. 1205–1219.

15-   Rath, S. and Gutjahr, W. J. (2014). “A math-heuristic for the warehouse location–routing problem in disaster relief”, Computers and Operations Research., Vol. 42, PP. 25–39.

16-   Gan, X., Wang, Y., Yu, Y. and Niu, B. (2013). “An emergency vehicle scheduling problem with time utility based on particle swarm optimization”, In Proceedings of the 9th international conference on Intelligent Computing Theories and Technology, PP. 614–623.

17-   Wex, F., Schryen, G. and Neumann, D. (2012). “Operational emergency response under informational uncertainty: a fuzzy optimization model for scheduling and allocating rescue units”, In Proceedings of the 9th International ISCRAM Conference, PP. 1-10.

18-   Talarico, L., Meisel, F. and Sorensen, K. (2015) “Ambulance routing for disaster response with patient groups”, Computers and Operations Research, Vol. 56, PP. 120–133.

19-   Caunhye, A. M., Zhang, Y., Li, M. and Nie, X. (2016). “A location-routing model for prepositioning and distributing emergency supplies”, Transportation Research Part E: Logistics and Transportation Review, Vol. 90, PP. 161–176.

 

آمار
تعداد مشاهده مقاله: 914
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 607
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.