• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
نشریه مهندسی صنایع
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 52 (1397)
شماره شماره 4
زمستان 1397، صفحه 471-668
شماره شماره 3
پاییز 1397، صفحه 309-469
شماره شماره 2
تابستان 1397، صفحه 139-307
شماره شماره 1
بهار 1397، صفحه 1-137
دوره دوره 51 (1396)
دوره دوره 50 (1395)
دوره دوره 49 (1394)
دوره دوره 48 (1393)
دوره دوره 47 (1392)
دوره دوره 46 (1391)
دوره دوره 45 (1390)
دوره دوره 44 (1389)
دوره دوره 43 (1388)
سلامت بخش ورجوی, علیرضا, توکلی مقدم, رضا, علینقیان, مهدی, نجفی, اسماعیل. (1397). یک مدل بهینه‌سازی استوار سناریو - محور برای مسئلۀ مسیریابی وسایط نقلیۀ دوره‌ای با پنجرۀ زمانی تحت شرایط عدم قطعیت با استفاده از الگوریتم تکامل تفاضلی. نشریه مهندسی صنایع, 52(1), 73-86. doi: 10.22059/jieng.2018.229667.1345
علیرضا سلامت بخش ورجوی; رضا توکلی مقدم; مهدی علینقیان; اسماعیل نجفی. "یک مدل بهینه‌سازی استوار سناریو - محور برای مسئلۀ مسیریابی وسایط نقلیۀ دوره‌ای با پنجرۀ زمانی تحت شرایط عدم قطعیت با استفاده از الگوریتم تکامل تفاضلی". نشریه مهندسی صنایع, 52, 1, 1397, 73-86. doi: 10.22059/jieng.2018.229667.1345
سلامت بخش ورجوی, علیرضا, توکلی مقدم, رضا, علینقیان, مهدی, نجفی, اسماعیل. (1397). 'یک مدل بهینه‌سازی استوار سناریو - محور برای مسئلۀ مسیریابی وسایط نقلیۀ دوره‌ای با پنجرۀ زمانی تحت شرایط عدم قطعیت با استفاده از الگوریتم تکامل تفاضلی', نشریه مهندسی صنایع, 52(1), pp. 73-86. doi: 10.22059/jieng.2018.229667.1345
سلامت بخش ورجوی, علیرضا, توکلی مقدم, رضا, علینقیان, مهدی, نجفی, اسماعیل. یک مدل بهینه‌سازی استوار سناریو - محور برای مسئلۀ مسیریابی وسایط نقلیۀ دوره‌ای با پنجرۀ زمانی تحت شرایط عدم قطعیت با استفاده از الگوریتم تکامل تفاضلی. نشریه مهندسی صنایع, 1397; 52(1): 73-86. doi: 10.22059/jieng.2018.229667.1345

یک مدل بهینه‌سازی استوار سناریو - محور برای مسئلۀ مسیریابی وسایط نقلیۀ دوره‌ای با پنجرۀ زمانی تحت شرایط عدم قطعیت با استفاده از الگوریتم تکامل تفاضلی

مقاله 8، دوره 52، شماره 1، بهار 1397، صفحه 73-86  XML اصل مقاله (963.34 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jieng.2018.229667.1345
نویسندگان
علیرضا سلامت بخش ورجوی1؛ رضا توکلی مقدم email orcid 2؛ مهدی علینقیان3؛ اسماعیل نجفی4
1دانشجوی دکتری، گروه مهندسی صنایع، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران
2استاد، دانشکدة مهندسی صنایع، پردیس دانشکدههای فنی، دانشگاه تهران
3استادیار، دانشکدة مهندسی صنایع و سیستم‌ها، دانشگاه صنعتی اصفهان
4استادیار، گروه مهندسی صنایع، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران
چکیده
 در این مقاله یک رویکرد ریاضی به‌منظور بررسی و ارزیابی مسئله مسیریابی دوره‌ای وسایط نقلیه با پنجرة زمانی در محیط رقابتی با توجه به عدم قطعیت در زمان سرویس‌دهی رقبا به مشتریان ارائه خواهد شد. هدف از این مقاله، ارائة یک مدل دوهدفه شامل کمینه‌سازی هزینة حمل‌ونقل از طریق انتخاب کوتاه‌ترین مسیر و بیشینه‌کردن سود ناشی از توزیع کالا با درنظرگرفتن عدم قطعیت زمان سرویس‌دهی رقبا به مشتریان با استفاده از رویکرد بهینه‌سازی استوار تحت سناریوست. به‌منظور ارزیابی کارایی مدل ارائه‌شده از دو راهبرد کارای الگوریتم تکامل تفاضل استفاده، و نتایج به‌دست‌آمده در ابعاد کوچک و متوسط با نتایج حاصل از روش حل دقیق شد، همچنین به‌منظور ارزیابی عملکرد راهبردهای پیشنهادی، تعدادی مسئله نمونه در ابعاد بزرگ ایجاد، و نتایج مقایسه و بررسی شد. نتایج محاسباتی نشان می‌دهد که راهبردهای پیشنهادی عملکرد مناسبی در حل مدل پیشنهادی دارد.
کلیدواژه‌ها
الگوریتم تکامل تفاضلی؛ بهینه‌سازی استوار؛ عدم قطعیت؛ مسیریابی دوره‌ای وسایل نقلیه در حالت غیرقطعی
موضوعات
طراحی سیستم های صنعتی و االگوریتم های فراابتکاری
مراجع

1.   Kos, C., and Karaoglan, I. (2016). “The green vehicle routing problem: A heuristic based exact solution approach”, Applied Soft Computing, Vol. 39, No.1. PP. 154–164.

2.   Archetti, C., Savelsbergh, M. and Speranza, M. (2016). “Vehicle Routing Problem with Occasional Drivers”, European Journal of Operational Research, Vol. 254, No.2, PP. 472–480.

3.   Noruzi, N., Sadegh-Amalnick, M. and Alinaghian, M. (2015). “Evaluating of the particle swarm optimization in a periodic vehicle routing problem”, Measurement, Vol.62, No.2, PP. 162-169.

  1. Leung, S.C.H. et al. (2007). “A robust optimization model for multi-site production planning problem in an uncertain environment”, European Journal of Operational Research, Vol. 181, No.5, PP. 224-238.
  2. Kohl, N., and Madsen, O.B.G. (1997). “An optimization algorithm for the vehicle routing problem with time windows based on lagrangian relaxation”, Jornal of Operation Research, Vol.45, No.3, PP. 395-406.
  3. Coene, S., Arnout, A., and Spieksma, F. (2010). “On a periodic vehicle routing problem”, Journal of Operation Research, Vol. 61, No.12, PP. 1719–1728.
  4. Hemmelmayr, V. et al. (2011). “A heuristic solution method for node routing based solid waste collection problems”, Journal of Heuristics, Vol.19, No.2, PP. 129-156.
  5. Baptista, S., Oliveira, R.C. and Zúquete, E. (2002). “A period vehicle routing case study”, European Journal Operation Research, Vol.139, No.2, PP. 220-229.
  6. Tavakkoli-Moghaddam, R. et al. (2011). “New mathematical model for a competitive vehicle routing problem with time windows solved by simulated annealing”, Journal of Manufacturing Systems, Vol.30, No.2, PP. 83-92.
  7. Norouzi, N. et al. (2012). “A New Multi-objective Competitive Open Vehicle Routing Problem Solved by Particle Swarm Optimization”, Journal of Manufacturing Systems, Vol. 12, No.4, PP. 609-633.
  8. Erera, A., L, Morales, J. C, and Savelsbergh, M. (2010). “The vehicle routing problem with stochastic demand and duration constraints”, Journal of Transportation Science, Vol. 44, No.4, PP. 474–49.
  9. Novoa, C. and Storer, R. (2009). “An approximate dynamic programming approach for the vehicle routing problem with stochastic demands”, ‌European Journal of Operational Research, Vol. 196, No.2, PP. 509–515.
  10. Goodson, J. C., Ohlmann, J. W, and Thomas, B. (2012). “Cyclic -order neighborhoods with application to the vehicle routing problem with stochastic demand”, European Journal of Operational Research, Vol. 2172, No.2, PP. 312–323.
  11. List, B. F., Wood, B, and Nozick, L. K. (2003). “Robust optimization for fleet planning under uncertainty”, Transportation Research Part E: Logistics and Transportation Review, Vol. 39, No.3, PP. 209– 227.
  12. Soyster, A. (1973). “Convex programming with set-inclusive constraints and applications to inexact linear programming”, Journal of Operation Research, Vol. 21, No.5, PP. 1154– 1157.
  13. Mulvey J. M., Vanderbei, R. J, and Zenios, S. A. (1995). “Robust optimization of large-scale systems”, Journal of Operation Research, Vol. 43, No.2, PP. 264–281.
  14. Bahri, O., Ben Amor, N, and Talbi, EG. (2016). “Robust Routes for the Fuzzy Multi-objective Vehicle Routing Problem”, 8th IFAC Conference on Manufacturing Modeling, Management and Control, Vol.49, No.12, PP. 769-774.
  15. Ben-Tal, A. and Nemirovski, A. (1998). “Robust convex optimization”, Mathematic Operation Research, Vol. 23, No.4,   PP. 769–805.
  16. Ben-Tal, A. and Nemirovski, A. (2000). “Robust solutions of linear programming problems contaminated with uncertain data” Mathematic Programming, Vol. 88, No.3, PP. 411–424.
  17. El-Ghaoui, L., Oustry, F, and Lebret, H. (1998). “Robust solutions to uncertain semi definite programs”, SIAM Journal on Optimization, Vol. 9, No.1, PP. 33–52.
  18. Sungur, I., Ordonez, F, and Dessouky, M. (2008). “A robust optimization approach for the capacitated vehicle routing problem with demand uncertainty.” IIE Transactions, Vol. 40, PP. 509–523.
  19. Gounaris, C. E., Wiseman, W, and Floudas, C. A. (2013). “The robust capacitated vehicle routing problem under demand uncertainty.” Journal of Operations Research, Vol. 61, No.3, PP. 677–693.
  20. Lee, C., Lee, K, and Park, S. (2012). “Robust vehicle routing problem with deadlines and travel time /demand uncertainty”, Journal of the Operational Research Society, Vol. 63, No.9, PP. 1294–1306.
  21. Lenstra, J.K. and Rinnooy Kan, A.H.G. (1981). “Complexity of vehicle and scheduling problem", Networks, Vol.11, No.2, PP. 221-227.
  22. Coene, S., Arnout, A, and Spieksma, F. (2010). “On a periodic vehicle routing problem”, Journal of Operation Research society, Vol.61, No.12, PP. 1719-1728.
  23. Alegre, J., Laguna, M, and Pacheco, J. (2007). “Optimizing the periodic pickup of raw materials for a manufacturer of auto parts”, European Journal Operation. Research, Vol.179, No.3, PP. 739746.
  24. Alinaghian, M., et al. (2012). “A new competitive approach on multi-objective periodic vehicle routing problem”, International Journal Applied Operation Research. Vol.1, No.3, PP. 33-41.
  25. Angelelli, E and Speranza, M.G. (2002). “The periodic vehicle routing problem with intermediate facilities”, European Journal of Operation Research, Vol.137, No.2, PP. 233-247.
  26. Das, S, and Suganthan, PN. (2011). “Differential evolution: a survey of the state-of-the-art”, transaction on Evolutionary Computation, Vol.15. No.2, PP.4-31
  27. Kunnapapdeelert, S, and Kachitvichyanukul, V. (2013). “Differential evolution algorithm for generalized multi depot vehicle routing problem with pickup and delivery requests”, In: Lin YK., Tsao YC., Lin SW. (Eds) Proceedings of the Institute of Industrial Engineers Asian Conference 2013. Springer, Singapore.
  28.  Kunnapapdeelert, S, and Kachitvichyanukul, V. (2015). “Modified DE Algorithms for Solving Multi-depot Vehicle Routing Problem with Multiple Pickup and Delivery Requests”, Toward Sustainable Operations of Supply Chain and Logistics Systems, Eco Production.
  29. Pan, F, and Nagi, R. (2010). “Robust supply chain design under uncertain demand in agile manufacturing”, Computers and Operations Research, Vol. 37, No.4, PP.668-683.
  30. Yu, C.S and Li H.L. (2000). “A robust optimization model for stochastic logistic problems”, International Journal of Production Economics, Vol.64, No.1, PP. 385-397.
  31. Leung, S.C.H, and Chan S.S.W. (2009). “A Goal Programming Model for Aggregate Production Planning with Resource Utilization Constraint”, Computers and Industrial Engineering, Vol.56, No.3, PP. 1053-1064.
  32. Storn, R, and Price. K. (1997). “Differential Evolution – A Simple and Efficient Heuristic for global Optimization over Continuous Spaces.” Journal of Global Optimization, Vol.11, No.4, PP. 359-431.
  33. Price, K.V., Storn, R.M, and Lampinen, J.A. (2005). “Differential Evolution: A Practical Approach to Global Optimization”, Natural Computing Series, Springer.
  34. Qin, A.K, and Suganthan. P.N. (2005). “Self-Adaptive Differential Evolution Algorithm for Numerical Optimization”, In Proceedings of the IEEE Congress on Evolutionary Computation, Vol. 2, No.3, PP.1785–1791.
  35. L´ opez Cruz, I.L. et al. (2005). “Efficient Differential Evolution algorithms for multimodal optimal control problems‌”, Applied Soft Computing, Vol.3, No.2, PP. 97-122.
  36. Cordeau, J.F., Gendreau, M, and Laporte, G. (1997). “A tabu search heuristic for periodic and multi-depot vehicle routing problems”, Networks Vol 30. No.2, PP.105-119.
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 993
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 462
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.